Budimpešta u 4 dana - šta posjetiti? (Dan 1)

Budimpeštu sam, moram priznati, dugo vremena izbjegavao jer me (iz sadašnje perspektive sasvim neopravdano) nije pretjerano fascinirala kao destinacija. U konkurenciji sa drugim gradovima u okolini bi uvijek izgubila bitku, bivajući ostavljena po strani. Vodio sam se mišlju da je uvijek mogu posjetiti jer mi je blizu, pa sam umjesto nje obilazio Beč, Bratislavu, Bukurešt, Rim i druge evropske metropole. Spletom okolnosti, ukazala mi se prilika za jedno kraće putovanje koje ne bi zahtijevalo veliki budžet, tako da je u dogovoru s društvom odluka pala na Budimpeštu.

Budući da smo išli vlastitim prevozom, bio nam je potreban samo smještaj s parkingom. U centru ima dosta dobrih hotela, ali većina ih nema sopstveni parking. Odabrali smo nekoliko raspoloživih smještaja i otišli u agenciju da rezervišemo. Međutim, od njih smo dobili preporuku za jedan dosta povoljan hotel, po imenu Polus, pa smo na kraju pristali na taj prijedlog i rezervisali. Topla preporuka je da, ukoliko idete vlastitim prevozom, obavezno koristite navigaciju. Do Budimpešte bi se možda i bilo moguće snaći bez nje, ali kada uđete u sam grad, bez navigacije ste izgubljeni.

Po dolasku u Budimpeštu, shvatili smo da je hotel koji smo rezervisali kilometrima daleko od centra, plus parking se naplaćuje po danu. Na sreću u neposrednoj blizini se nalazi i mali javni parking pa smo tu ostavili automobil. Smjestili smo se u hotel, koji je bio veoma skroman, ali čist. Check in je kao i u većini hotela u 14h, ali budući da su imali slobodnu sobu, pustili su nas unutra u 11h. Pozitivna strana hotela (osim povoljne cijene), jeste što se u blizini nalazi fenomenalan hipermarket Tesco gdje ste od prehrambenih artikala mogli naći sve što vam padne na pamet (naročito zato što je hrana u hotelu loša). U sklopu objekta se nalaze i različiti butici, kao i mjenjačnica (u kojoj je doduše radila veoma bezobrazna i neprofesionalna službenica) koja nam nije htjela zamijeniti dovoljno novca, kako bi joj ostalo i za buduće klijente (?!).

Zoološki vrt, Trg heroja i Park Varosliget

Prije polaska sam detaljno proučio atrakcije Budimpešte i izradio vlastitu mapu po kojoj smo planirali vršiti obilaske. Odlučili smo obilazak započeti posjetom Zoološkom vrtu. Prijatelji koji su već bili u Budimpešti, došli su po nas svojim automobilom i odvezli nas do zoološkog. Izašli smo pokraj parka Varosliget koji se prostire na površini od oko 1,2 kilometra kvadratna. Lutajući neko vrijeme po parku, pokušavali smo pronaći Zoološki vrt, pitajući usput prolaznike za instrukcije. Narednih dana se pokazalo da su Mađari poprilično susretljivi i voljni pomoći turistima, ali taj dan nisu bili pretjerano raspoloženi za saradnju, tako da smo se malo i namučili da ga pronađemo. O cijenama i radnom vremenu Zoološkog parka možete se informisati na njihovoj web stranici.

Nakon kupovine ulaznica započeli smo sa razgledanjem Zoološkog parka, koji je zaista bogat životinjskim vrstama, pa smo tako mogli da vidimo slonove, nosoroge, žirafe, zebre, različite vrste majmuna, ptica, reptila, hijene, tigrove, ribe i druge vodene životinje i sl. Sam park je ustvari kombinacija zoološkog i botaničkog vrta, tako da postoje i površine zasađene različitim biljkama, kao i staklenici sa egzotičnim rastinjem. Ljubiteljima ovakvih sadržaja ga toplo preporučujem, jer je vrijedan posjete.

Po završetku obilaska, uputili smo se ka Trgu heroja koji se nalazi u neposrednoj blizini. Na centralnom dijelu trga se nalazi Milenijski spomenik, najznačajniji nacionalni spomenik Mađarske. Centralni dio spomenika zauzima korintski stub, visine 36 metara, na čijem vrhu se nalazi krilata statua arhanđela Gabrijela. U pozadini se nalaze dvije kolonade, koje sadrže po 7 statua mađarskih kraljeva i drugih istaknutih istorijskih ličnosti, počevši od Svetog Stjepana, pa do vođe revolucije u 19. vijeku Lajosa Kossutha. Na krajevima kolonada se nalaze četiri alegorijske statue koje, s lijeva na desno, predstavljaju: rad i napredak, rat i mir, čast i slavu. Izgradnja spomenika je započela 1896. godine povodom obilježavanja 1000 godina od dolaska mađarskih osvajačkih plemena u karpatski bazen i panonsku niziju. Trg se nalazi na UNESCO-voj listi zaštićene kulturne baštine.

S lijeve i desne strane trga se nalaze Muzej finih umjetnosti i Palata umjetnosti (mađ. Mucsarnok), čiji obilazak nije bio predviđen u programu koji sam kreirao, tako da sam se zadovoljio posmatranjem izvana. Budući da se Park Varosliget nalazi u neposrednoj blizini Trga heroja, odlučili smo se vratiti i obići ga malo detaljnije.

Prošetali smo pokraj dvorca Vajdahunyad, sagrađenog u okviru milenijske izložbe, čija je svrha bila veličanje hiljadugodišnjeg postojanja Mađarske. Dvorac povezuje različite graditeljske stilove, počevši od romanizma, gotike, renesanse, pa do baroka. Gradnja je inspirisana dvorcem Hunyad koji se nalazi u Transilvaniji.

Prvobitno je izgrađen od drveta i kartona, ali je ubrzo postao toliko popularan da je između 1904. i 1908. godine izvršena reizgradnja, ovaj put od kamena i opeke. Danas se u njemu nalazi sjedište Poljoprivrednog muzeja. U dvorištu dvorca se nalazi i poznata statua anonimnog čovjeka.

Osim  dvorca,  u parku se nalaze i prelijepa Jakova kapela izgrađena u romanskom stilu, kao minijaturna replika originalne crkve smještene u zapadnoj Mađarskoj, blizu austrijske granice. Kapela je funkcionalna i u njoj se održavaju katoličke službe svake nedjelje u podne, od proljeća do jeseni, kao i manja vjenčanja, s tim što se kapela mora rezervisati barem 6 mjeseci unaprijed.

Lančani most i Parlament

Završivši obilazak parka, odlučili smo se zaputiti prema Dunavu, što je podrazumijevalo pronalazak prevoza do tamo. Na Trgu heroja, sa desne strane, odmah iza milenijumskog spomenika nalazi se turistički info centar, gdje možete dobiti neophodne informacije. Tamo su nam objasnili da se karte za autobus mogu kupiti u podzemnoj, te da važe kako za metro, tako i za autobuse. Cijena jedne karte je 350 forinti, mada postoje i višednevne varijante, ali nisam se previše informisao. Nisam baš ponosan na to, ali moram priznati da smo se nekoliko puta i švercovali u javnom prevozu, budući da sam kontrolu viđao samo u autobusima broj 15 i 26.

Vozeći se u pravcu parlamenta, ogladnili smo, pa smo na prve naznake urbanijeg područja izašli iz autobusa i potražili Mc Donald’s. Imali smo sreće jer smo jedan ubrzo i pronašli, te smo nakon večere nastavili pješke ka parlamentu. Stigli smo do mosta kraljice Elizabethe, ali nismo prešli na budimsku stranu, nego smo se odlučili za šetnju Peštom, odakle se pružao odličan pogled na osvijetljeni budimski dvorac na drugoj strani obale.

Na šetalištu pokraj Dunava se nalazi poznata statua male princeze (koja meni više liči na Petra Pana nego na princezu, ali dobro) i 60 pari cipela izrađenih od čelika kao spomen na Jevereje koji su na tom mjestu ubijeni u II svjetskom ratu. Sljedeća atrakcija na potezu je bio čuveni Lančani most (Chain bridge), koji je noću takođe osvijetljen. Ovaj most se smatra najljepšim u Budimpešti. U neposrednoj blizini mosta nalazi se i zgrada parlamenta, sjedište mađarske skupštine i ujedno najfascinantnija građevina u Budimpešti. Trenutno je najveća zgrada u Mađarskoj i još uvijek najviša u Budimpešti.

Zgrada Parlamenta je građena u periodu 1885. do 1904., u neo-gotičkom stilu, sa simetričnom fasadom i centralnom kupolom. I enterijer je simetričan, sa dvije identične sale, od kojih se jedna koristi za političke, a druga u turističke svrhe. Zgrada Parlamenta je 268 metara duga, 123 metra široka i 96 metara visoka. Prema trenutnim propisima, nijedna zgrada u Budimpešti ne smije biti viša od 96 metara, tako da Parlament i Crkva Svetog Stjepana dijele prvo mjesto. Iako glavna fasada gleda na Dunav, oficijelni ulaz se nalazi s druge strane. S vanjske i unutrašnje strane zidova, na zgradi se nalazi ukupno 242 skulpture. Fasada prikazuje mađarske i transilvanijske vladare, kao i poznate vojne ličnosti. Sveta kruna Mađarske je izložena u centralnoj Sali Parlamenta još od 2000. godine.

Umorni od puta, letimično smo razgledali vanjštinu Parlamenta, a zatim se vratili u hotel, ostavivši daljnje obilaske za sutra.